söndag 1 februari 2009

Nästan oslagbart rostbröd

Här är ytterligare ett bröd som är inspirerat från boken "Kärlek, oliver och timjan". Görs på en kväll, färdigt till morgonen efter.
Namnet är från boken men lite missvisande. Rostbröd är för mig synonymt med torrt och tråkigt formbröd, men detta är något annat som du kan se av ingredienserna! Att man skållar de grova ingredienserna ska enligt boken göra brödet mer hållbart.

Häll först i följande:
1 tsk stött kummin
1 tsk salt
55 g rågkross
25 g havrekli
30 g solrosfrön
2,5 dl kokhett vatten.

Rör om. (Ja, knådaren i bakmaskinen är ju lite ivägen, men det går bra ändå.)
Låt sen gärna stå och svalna en stund. Ha sedan i:

1 tsk honung
2 tsk matolja
290 g vetemjöl special.
1 tsk torrjäst.

Som vanligt med bakmaskin ska man ju lägga i torrjästen ovanpå mjölet så att det inte kommer i kontakt med vätskan förrän man börjar baka.


Sen bara att starta basic-programmet så att det är färdigt lagom till nästa morgon, då ser det ut så här:

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag fick en bakmaskin i julklapp och vi har inte köpt många Pågenslimpor sedan dess... men behöver lite inspiration till nya recept och det fick jag här! Det blir spännande att testa "surdegsbrödet"!

    Heja, mera bakmaskinsrecept!

    /Tina

    SvaraRadera
  2. nu ser jag att du har en OBH Nordica, jag köpte igår en Assistent/Ankarsrum som skall vara bra. Degkrokarna roterar inte på den när man bakar bröd utan det är bara själva skålen, är det så på din också?

    SvaraRadera