onsdag 25 februari 2009

Valnötsbröd

Detta är ett valnötsbröd med surdeg. Tyvärr har jag inte lyckats att få det att jäsa tillräckligt om jag inte tillsätter någon jäst alls, utan jag har i lite torrjäst också.

Det finns en hel del info om hur man gör och förvarar sin surdegsstart, återkommer kanske om hur jag gjorde min. Nåväl, så här gör jag brödet:

Steg 1: (t.ex. kväll 1)
~15 g surdegsstart.
50 g rågsikt
50 g grovt rågmjöl
172 g vatten (kallt)

Egentligen ska man ha ljummet vatten för att sugdegen ska ta fart, men jag sätter på degprogrammet istället, så rör maskinen om och värmer till jästemperatur åt mig.

Steg 2: (t.ex. kväll 2)
78 g vatten
207 g vetemjöl special
35 g grahamsmjöl
50 g valnötter
1 tsk salt
1 tsk "brödkrydda"
typ 1/3 tsk torrjäst.

Starta maskinen på WholeWheat prog.

Om man vill få brödet riktigt gott så ska man vänta med att lägga i nötterna till en stund efter 2:a knådningen har börjat (min maskin piper när det är lämpligt att lägga i nötter) så blir de mindre krossade. Men då kan man ju inte göra det över natten...

Blir mycket gott, platsar för tillfället in på 1:a platsen på min topplista :-)

5 kommentarer:

  1. Fantastiskt kul att hitta dina recept! Jag har gradvis surat ur på köpebröden som är dyra och fulla av luft och läskiga tillsatser, men hittar ändå inte tiden att baka "på riktigt". Och då måste väl en bakmaskin vara den ultimata lösningen? Är du nöjd med din OBH-maskin? Eller finns det någon annan sort som du kan rekommendera?

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Har nu testat det oslagbara rostbrödet och yoghurtbrödet. Rostbrödet var fin-fint! Har aldrig satt en surdeg men nu kanske det är dags! Valnötsbröd låter gott, har testat valnötsbröd från boken Under valnötsträdet och det är supergott! Prisad vara bakmaskinen!
    /Tina

    SvaraRadera
  3. Helena: Jag är mycket nöjd med min OBH Nordica, men jag har inte provat någon annan modell. Jag skulle gissa att de är ganska likvärdiga, de är trots allt inte så avancerade apparater.

    Tina: Hurra, vad kul att du tyckte om det!

    SvaraRadera
  4. Men se! Lösningen på hur man gör surdegsbröd i en bakmaskin! Som jag har undrat!

    Men varför slutade du blogga?

    SvaraRadera
  5. Ja - jag frågar samma .... Varför fortsätter du inte blogga ...??? Brödrecept för bakmaskinen är svåra hitta som är bra ...

    SvaraRadera